5–6 Yaş çocuklarının Gelişim Özellikleri
DİL
GELİŞİMİ
·
Günlük deneyimlerini anlatır.
·
Sesler arasındaki benzerlik ve farklılıkları söyler.
·
Anlamını bilmediği kelimeleri sorar. Kelime dağarcığı
artmıştır.
·
Basit şakalar yapar.
·
Dinlediği bir öyküyü anlatır.
·
Birbirini izleyen üç emir cümlesinde, istenileni sırası ile
yerine getirir.
·
Bazı sözcüklerin eş ve zıt anlamlarını bilir.
·
Soru sözcüklerini yanıtlar. ( Ne zaman, neden, nasıl )
·
Sohbete katılır ve sohbeti sürdürür.
·
Konuşurken sesinin tonunu ve hızını ayarlar.
5–6 Yaş gurubu özellikleri
Bu yaş aile ve çocuk için altın yaş olarak nitelendirilebilir. Çok daha dengeli ve yeterlidir. Yaşadığı çevreye daha fazla uyum sağlar. Daha çabuk karar verir. Bedensel gelişiminde daha yeterlidir. Dili etkin biçimde kullanır. Kendisini daha rahat ifade eder. Başkalarının duygu ve düşüncelerine duyarlıdır.Psikomotor Gelişim Küçük kasların motor gelişimi 1. Modele bakarak ayakkabı bağcığıyla bir kalemin etrafına tek bir düğüm atabilirim. 2. 20 sn. içinde 10 adet nohutu bir kutuya atabilirim. 3. Anahtarla kapı kilidini açabilirim. 4. Modele bakarak veya sözel olarak ifade edildiğinde bir üçgen resmi çizebilirim. 5. Kapısı, penceresi ve bacası olan bir ev resmi çizebilirim. 6. Nokta nokta verilen bir resmin noktalarını birleştirebilirim. 7. 6 kısımlı bir adam resmi çizebilirim. 8. Eksik çizilmiş bir adam resminin eksik kısımlarını tamamlayabilirim. 9. İsmimin ve soyadımın üzerinden geçebilirim. 10. Söylendiğinde, eksi,daire,artı,kare,üçgen,dikdörtgen çizgilerini çizebilirim. 11. 1’den 12. Dikey ( I ), yatay ( - ), eğri ( V ), eğik ( / ) çizgiler çizebilirim. 13. Şekillerin sınırını taşırmadan boyayabilirim. 14. Basit labirent bulmacaları tamamlayabilirim. 15. Yardım görmeden bir kağıdı 20- 16. Bir kağıdı 17. Gösterildiğinde bir kareyi üçgen şeklinde katlayabilirim. 18. Bir kavanozun kapağını açıp kapayabilirim. 19. Tahta çekiç ile tahtaya çivi çakabilirim. 20. Yoğurma maddeleriyle 2-3 parçadan oluşan şekiller oluşturabilirim. 21. Verilen sıralamaya göre (renk, büyüklük gibi) ipe boncuk dizebilirim. 22. Su gibi akıcı maddeleri bir kaptan diğer bir kaba boşaltabilirim. Büyük kasların motor gelişimi 1. Tek ayağımın üzerinde 10 sn. durabilirim. 2. Sözel yönlendirmelere göre değişik hızlarda yürüyebilirim. 3. Sözel yönlendirmelere göre değişik yönlere doğru yürüyebilirim. 4. 5 kez üst üste sekerek sıçrama hareketi yapabilirim. 5. Çift ayağımla ileri doğru 6. Öne doğru takla atabilirim. 7. Parmak uçlarıma basarak 8. 5 kez üst üste eğilerek dizimi büküp kalkabilirim. 9. Arkadaşlarım ip çevirirken en az 3 kez sıçrama hareketi yaparak ip atlayabilirim. 10. 10 cm.x 11. Ayaklarım tutulduğunda ellerimin üzerinde 12. Her iki elimle de bir nesneyi veya bir eli, kuvvetle sıkabilirim. 13. Tek ayağımın üzerinde sıçrama hareketi yapabilirim. 14. İki elimi de kullanarak küçük bir topu (çapı 15. Kendime doğru atılan küçük bir topu tutabilirim. 16. Hareket halindeki büyük bir topa (çapı 17. Müzikli, dairesel oyunlar oynayabilirim. 18. Basit bir müziğin tempo ve ritmine uyarak dans edebilirim. 19. Koşarken yerden nesneleri toplayabilirim. 20. Zıplayan bir topu yakalayabilirim. Bilişsel Gelişim Algılama 1. 10-12 kadar ana ve ara renk tanıyabilirim. 2. 10-12 kadar rengi eşleştirebilirim. 3. Resimleri gölgesi ile eşleştirebilirim. 4. 12 parça verildiğinde, 10 parçalık bir bilmeceyi tamamlayabilir ve işe yaramayan iki taneyi ayırabilirim. 5. 2 değişik ses arasından aynı ve farklı olan sesi seçebilirim. 6. Görmesem bile bildiğim bazı sesleri tanıyabilirim. 7. Gözlerim kapalıyken 2-3 metrede yapılan bir gürültünün yönünü (uzak, yakın, ön, arka, yan vs..) ayırt edebilirim. 8. Dokunarak soğuk, sıcak, ılık nesneleri ayırt edebilirim. 9. Görmeden dokunarak kumaşların özelliklerini tanıyarak eşleştirebilirim. 10. Bir nesne iki eşit parçaya bölünürse, ortaya kaç parçanın çıktığını söyleyebilirim. 11. 8 sayısının ardından gelen sayıyı söyleyebilirim. 12. 20’ ye kadar olan nesneleri sayabilirim. 13. Özellikleri belirtildiğinde seçilmesi gereken sayıda nesneleri seçebilirim. 14. 2 yarımdan ve 4 çeyrek parçadan bir bütün oluşturabilirim. 15. Dakika belirtmeden saati söyleyebilirim. 16. Bir günü sabah, öğle ve akşam olarak algılayabilirim. 17. 1’ den 18. 1’ den 19. Karışık olarak verilen 20. Sıra dizisi içinde eksik olan rakamı bulup isimlendirebilirim. 21. 1’ den 22. 1’ den
23. Daire, kare,
üçgen, dikdörtgen ve eşkenarlı dörtgeni tanıyıpisimlendirebilirim.
24. Nesnelerin sıra içindeki pozisyonunu birinci, ikinci, üçüncü olarak isimlendirebilirim. 25. Para birimlerimizi tanıyabilirim. 26. Sıra ile haftanın günlerini söyleyebilirim. 27. Aynı anda birbirini takip eden 2-3 emri yerine getirebilirim. 28. Anlatılan bir öyküdeki detayları hatırlayabilirim. 29. Kız ve erkek oyunlarını ayırt edebilirim. 30. Sebep-sonuç ilişkilerini kurabilirim. Dil Gelişimi 1. Adımı-soyadımı söyleyebilirim. 2. Ailemdeki kişilerin isimlerini söyleyebilirim. 3. Devletimin adını söyleyebilirim. 4. Telefonumu ve ev adresimi söyleyebilirim. 5. 6-8 kelimelik cümleler kurabilir ve söylendiğinde tekrarlayabilirim. 6. Somut nesneleri yapılarına (renklerine ve şekillerine) ve fonksiyonlarına göre daha ayrıntılı olarak tanımlayabilirim. 7. Soyut kelimelerin anlamını sorabilirim. 8. Zıt anlamlı somut kelimeleri söyleyebilirim. 9. Zıt anlamlı soyut kelimeleri söyleyebilirim. 10. Günlük yaşantımı anlatabilirim. 11. Yer ve hareket tarif edebilirim. 12. “Niçin” sorusunu açıklayarak yanıtlayabilirim. Kavram Gelişimi 1. Zıt anlamlı kelimeleri söyleyebilirim. 2. Büyük, küçük kavramlarını tanıyabilirim. 3. Bir grup resim arasından benzer ve farklı olanları ayırt edebilirim. 4. Sağımı ve solumu bilirim. 5. Kurşun kalem ve boya kaleminin ne yönden benzer ve ne yönden farklı olduğunu anlatabilirim. 6. Gece ile gündüzü ayırt edebilirim. 7. Zıt olan resimleri eşleştirebilirim. 8. En az ve en çokun anlamını bilirim. 9. Nesneleri büyüklük, genişlik ve uzunluk özelliklerine göre sınıflandırabilirim. 10. Ağırlıkları tahmin edebilirim. 11. 8 bloğu büyüklüğüne göre dizebilirim. 12. Örnekle aynı dizilişte olan nesne kümelerini taklit edebilirim. 13. Dizgiyi tamamlayan ve eksik olan nesneyi bilebilirim. 14. 2 adet üçgen kartla bir dikdörtgen meydana getirebilirim. 15. 3-5 kartlık bir olay sıralaması anlatan resimleri olay sıralamasına uygun bir şekilde sıraya dizebilirim. 16. Bir problem çözme durumu verildiğinde problemi çözmek için gereken davranışı yapabilirim. 17. Tek ve çift olanları ayırt edebilirim. 18. Yer bildiren direktifleri algılayabilirim. 19. Nesnelerin işlevlerinin ne olduğunu bilirim. Sosyal ve Duygusal Gelişim
1. Mantıklı, kontrollü ve bağımsız
hareket edebilirim.
2. Kendi
arkadaşlarımı kendim seçebilirim.
3. Küçük grup oyunları oynamayı severim. 4. Küçük çocukları ve hayvanları çok severim. 5. Yetişkin giysileri giymekten çok hoşlanırım. 6. Evcilik oynamayı çok severim. 7. Yapamadığım şeyler için yetişkinden yardım isterim. 8. Bir oyun için gerekli kuralları anlayabilir ve o kurallara uyabilirim. 9. Günlük programın başlangıç ve bitiş zamanını anlayabilirim. 10. Basit alışveriş işlerini yapabilirim. 11. Kendim ile ilgili kızgınlık, mutluluk, sevgi gibi duygularımı belli ederim. 12. Yetişkin rollerini taklit edebilirim. 13. Yemek zamanı sohbetlerine katılmayı severim. 14. Üzüntü içinde olan arkadaşlarıma sempati gösterip yardım edebilirim. 15. Basit aletler kullanarak yapı, inşaat oyuncakları ile oyunlar planlayıp oynayabilirim. 16. Sorumluluk alır ve aldığım sorumluluğu yerine getiririm. 17. Mantık dışı korkularım olabilir. 18. Davranışlarımın büyükler tarafından beğenilmesine çok önem veririm. 19. Kendi haklarımı koruyabilirim. 20. Sosyal kuralların nedenlerini anlayabilirim. 21. Sakin ve sessiz durmaktan hoşlanmam. 22. Zaman zaman alıngan olabilirim. 23. Tenkitlerden hiç hoşlanmam. Özbakım Becerileri 1. Elbiselerimi ıslatmadan elimi yüzümü yıkayıp kurulayabilirim. 2. Saçlarımı tarayıp, dişlerimi fırçalayabilirim. 3. Tuvaletimi yalnız başıma yapabilirim. 4. Sofra kurallarına uygun olarak çatal, bıçak, kaşık kullanarak yemek yiyebilirim. 5. Düğmelerimi ilikleyip çözer ve kendi başıma giyinip soyunabilirim.
6. Karşıdan karşıya
emniyetli bir şekilde geçebilirim.
7. Sofra hazırlamada
anneme yardım edebilirim.
8. İnsanların yaşamak ve sağlıklı kalabilmek için nelere ihtiyacı olduğunu bilir ve isimlendirebilirim. |
Okul
Öncesi Çocuğun Psikolojik Gelişimi
|
Her çocuk için birebir aynı
olmasa da, sağlıklı çocuklar kendilerinden beklenen fiziksel ve motor
gelişmeyi göstererek büyürler. Ancak bu arada sürekli değişen psikolojilerine
de dikkat etmek gerekir. Çünkü 2 yaşında her şeyi ağlayarak elde etmeye
çalışan çocuğunuz 3 yaşına geldiğinde sizi memnun etmek için elinden geleni
yapmaya çalışıyor olabilir. 5 yaşında sürekli onu sevip sevmediğinizi sorup,
6 yaşında birden bire başarısızlıkları artabilir.
Gerek okulda gerekse evde
uygun biçimde çocuk eğitimi ve çocuk yetiştirme, çocuğun yaş gelişim
özelliklerini dikkate almayı gerekli kılar. Farklı yaş gruplarına göre;
değişen davranışları ve gelişime bağlı karşı koyuşları aşağıdaki gibi
özetleyebiliriz.
Bebeklik döneminin bittiği,
çocukluk döneminin başladığı ve 6 yaşına kadar sürecek bu okul öncesi evrenin
başlıca gelişimsel görevi çocukların kendi yeterliliklerini sergilemekte
ısrar ederek kendi insiyatiflerini elde etme çabalarıdır. Bu yaş dönemi
çocuğu, artık anne babanın beklentileri doğrultusunda davranmak yerine evin
patronu olup istediklerini anne babaya kabul ettirmek çabasındadır.
Daha önceleri çabalarında,
uğraşlarında herhangi bir sorun, huzursuzluk yaratmadan destek görmeyi
kabullenmiş olan çocuklar, bu yaşa geldiklerinde her ne yapıyorlarsa kendi
başlarına yapmakta ve kendi yeterliliklerini sergilemekte ısrar ederler.
Okul öncesi dönem çocuğu,
kendine ait işleri başarma konusunda yol almıştır; yeterliliklerinin ve
becerilerinin gelişimiyle meşguldür. Benmerkezci düşünce hakimdir. Her şeyin
kendine yönelik, kendisi için tatmin edici olmasını bekler; önce kendi
ihtiyaçlarının ve beklentilerinin karşılanması önemlidir. Çocuğun düşünceleri
daha çok ihtiyaçlarına, dürtülerine yani haz ilkesine bağlıdır. İstediğine,
istediği yerde ve anda sahip olmak ister. Ertelenmesine katlanamaz.
Engellenmeye dayanma gücü yetersizdir. Arkadaş ilişkileri ve sosyal beceriler
giderek artan bir düzeyde önem kazanmıştır. Arkadaşlarının giydikleri ve
onların yaptıkları şeylerle yakından ilgilenmeye başlar, onlar tarafından
beğenilmeye önem verir, fakat hala dikkat merkezi anne ve babasıdır. Bu
evredeki olumlu ebeveyn yaklaşımları, çocukların hatalardan korkması yerine,
onlardan öğrenmesine ve sorumlu davranış geliştirmesine yardım eder.
2 yaş
Kendi kimliğine ilişkin
giderek artan bir farkındalığa ulaşmaları, 2 yaş dolaylarındaki çocukların
yetişkinin ricalarına ve komutlarına karşı koymalarını da beraberinde
getirir. Disiplini sağlamak 2 yaşlarında oldukça önemli bir sorun haline
gelir.
Doğru ve yanlış kavramları,
davranış kuralları, uygun tavırlar ve değerler, kendinden başka birinin bakış
açısını görme yeteneği gibi, çocuğu toplumsallaşmış bir kişilik haline
getiren bütün temel nitelikler, öncelikle anne baba tarafından çocuğa
kazandırılır. Bu zorlu, sabır ve çaba gerektiren bir süreçtir ve gösterilen
çabanın karşılığı zaman içerisinde alınır. Çocuğun uygun tavır ve
davranışları gösterebilmesi için bol tekrara ve çevresindekilerin
geribildirimlerine; duygusal açıdan olgunlaşabilmesi için de desteğe ve doğru
yönlendirilmeye ihtiyacı vardır.
2.5 yaşından itibaren çocuk,
zorlu, dikkat gerektiren ve duygu patlamaları içeren deneyimler yaşar. Bu
dönemde öfke nöbetlerine sıklıkla rastlanır. Çocuk istediğini ısrarla elde
etmeye, güçlü arzularına ulaşmaya, dürtülerini tatmin etmeye çalışır.
İstediği her şeyi ağlayarak, vurarak, tekmeleyerek elde etme çabası içine
girer. Onun emredici ve talepkar görüntüsü, kötülük olsun diye değil, kendine
olan güvensizliğinden kaynaklanmaktadır. Dünya ona büyük ve tehlikeli
görünür. Aslında problem kendi istekleri yerine gelmediği için öfkelenip
sakinleşememesidir. Bu yüzden odadan dışarı çıkıp öfkesi dininceye kadar onu
yalnız bırakmak, o anda minimum ilgi göstermek, onu ikna etme çabasına
girmemek, daha sonra sakinleştiğinde yanına gitmek ve bir süre mesafeli
davranmak daha doğrudur.
2 yaşındaki çocuğa bir şeyi
yapmasını söylediğimizde ya bizi görmezden gelir ya da "hayır" der.
Her iki durumda da yasaklanan işi yapmaya devam eder. Söyleneni yapması için
kısa, açık ve net talimata, kararlı tutuma zaman zaman da fiziksel müdahaleye
ihtiyacı vardır. Sadece sözel talimat uygun davranması için yeterli
olmadığında, yanına gidip göz teması kurularak ciddiyetin belirtilmesi ve
davranışı sonlandırması için müdahale edilmesi daha uygundur.
Bu yaş çocuğunun hayal ile
gerçeği ayırmada sorunu vardır. O kurduğu hayalleri, canlandırdığı öyküleri
gerçek olarak algılar. Rüyalar gerçek görünmektedir, canavarlar gerçekten
yatağın altında yaşıyor gibidir. Çevreden yapılan korkutucu uyaranları gerçek
olarak değerlendirir.
3 yaş
3 yaş çocuğun giderek daha
az bencil ve annesine daha az bağımlı olduğu, daha olumlu ve dengeli bir
birey haline dönüştüğü, yoğun olarak sorular sorduğu bir dönemdir. 2 yaşında
başlayan sorgu çağı artarak sürmektedir. Bu yaş çocuğu, annesine ev işlerinde
yardımcı olur, onunla alışverişe gider, oyun oynar, kısaca onu memnun etmeye
çalışır. Bu yaş, çocuğun yaşıtlarıyla birlikte oynamaya başladığı yaştır.
Yaşıtlarıyla oynamaktan mutlu olur, zamanını onlarla paylaşır. Bu tür
fırsatların yaratılması onun gelecekteki sosyal uyumu açısından önemlidir.
Öfke ve kırıklığını hala
fiziki olarak yansıtır. Hayalle gerçeği birbirinden ayırmaya başladığı bu
dönemde, hayal gücüne bağlı deneyimler yaşar. Kendi kontrolünde hayali bir
arkadaş edinir. 3 yaş çocuğu diğerlerinin duygularına duyarlılık gösterir ve
onların bulunduğu durumu anlayabilir.
3 yaş çocuğunun daha güçlü
bir benlik duygusu vardır ve bağımsızlığı kaybetme endişesi olmaksızın itaat
etme eğilimindedir. Çünkü 3 yaş çocuğu kurallara uymaktan hoşlanır. Onun
olumlu davranışlarının takdir edilmesi, zorlandığı durumlarda
cesaretlendirilmesi ve pozitif yaklaşımla yönlendirilmesi, yetişkinle
işbirliğine girmesine yardımcı olacaktır.
Anne baba olarak, empatik
yaklaşarak onu anlamaya çalışmanız ve duygularını kabul etmeniz, yanında
kendisini ifade edebileceği bir oyun ortamı oluşturmanız, birlikte vakit
geçirebileceği oyun arkadaşı bulmanız, onu farklı sosyal ortamlara girmeye
farklı kişilerle iletişim kurmaya özendirmeniz, kendine güveninin
desteklenmesi açısından yararlı olacaktır.
4 yaş
Karşı gelme yaşıdır. Çocuk
isteklerine karşı gelindiğinde, yetişkinlerle uygunsuzca, az çok kaba bir
uslupla konuşabilir ve oyun arkadaşlarıyla kavga edebilir. Sınırları zorlar,
yetişkin otoritesine meydan okur. Tahrik edildiğinde vurur, tekme atar, mutlu
olmadığında bulunduğu ortamı terk etmek ister. Şamatalı güler, yüksek sesle
ağlar, duygularında uç noktalarda dolaşan bir değişkenlik görülür. Kaba
sözcükler kullanmaktan hoşlanır.
4 yaşındaki çocuk özellikle
aynı cinsten olan aile bireyiyle çatışma yaşar.
Bu yaş çocuğuna, doğru ve
yanlış kavramları verilmeye başlanmalıdır. Gerektiğinde kendi odasına
göndermek veya bir tv programı seyretmesini engellemek gibi basit cezalar
uygulanabilir. Ancak, çocuğun niçin ceza aldığını bilmesi gerekir. Çünkü
cezalandırılmasının sebebini merak eder ve bu açıklanmazsa kendisine
haksızlık yapıldığını düşünebilir.
5 yaş
5 yaş çocuğu, kendi kendine
yeter, sosyaldir, kendinden emindir, şekilci ve uyumludur. Uyumsuzluk ve
huysuzluk dönemini geride bırakmıştır. O, kas hakimiyetinin gelişmesiyle,
daha çabuk karar verebilmesiyle, düzenli cümleleriyle, insanlarla olan sosyal
ilişkilerinin artmasıyla farklı bir görünüm sergiler. Anne, 5 yaş çocuğu için
dünyanın merkezidir. Annesini memnun etmek, onun yanında olmak, ona yardımcı
olmak ister. 5 yaş çocuğu, artık daha çabuk hareket eder. Hep konuşmak ister,
yetişkinler gibi uzun cümleler kurmaya çalışır. Bilgisini arttırmak için
sorular sorar, her şeyin neden ve niçini ile ilgilenir. Rahat ve ciddidir, dikkatli
ve kararlıdır. Nazik bir dosttur. Olumlu geribildirime daha iyi tepki verir.
5.5 yaşına geldiğinde ise
zaman zaman öfke nöbetleri ve somurtma tepkileri görülür. Çok yorulduğunda
saldırgan davranır, ağlamaklı olur, kolayca ağlayabilir. Baş ağrısı, soğuk
algınlığı ve karın ağrısından sıkça şikayet eder olmuştur. "Beni seviyor
musunuz?" sorusunu sıkça sorar ve yanıt bekler. Anne baba çocuğu başka
çocukların önünde utandırmamaya, başkalarının yanında terbiye etmemeye özen
göstermelidir. 5-6 yaşlarında çocuk, kendi duygu ve düşüncelerini ortaya
koyacak girişimlerde bulunur. En sevdiği şey, insan figürü çizmektir.
6 yaş
6 yaş çocuğu, tembel ve
kararsız davranır. Fakat bir kere karar verdikten sonra onu fikrinden
caydırmak her zaman kolay olmaz. 5 yaşındaki uyumlu ve dingin görünüm, 6
yaşında yerini uyumsuzluğa, 2.5 ve 4 yaşlarında görülen olumsuzluk
belirtilerine bırakır. Çok sayıda arkadaşla ilişki kurduğu görülür. Bireysel
oyunun yerini grup oyunu almıştır. Oyunda kuralları o koyar. Bedenen hayli
hareketlidir. Zaman zaman dengesini kaybeder, bir yerlere takılıp düşer. Bu
yaş çocuğu her şeyin hepsini ister ve paylaşmaktan kaçınır. İstekleri hiç
bitmez ve anında yapılmasını ister. Her şey istediği şekilde olmalıdır.
Birçok hayali rollere girer, grup oyunlarından çok hoşlanır. Yarışma
ortamlarında başarısızlığa tahammülü yoktur. Oyun saatleri fırtınalı geçer.
Birinci olmaya ihtiyacı vardır. Arkadaş ilişkilerinde zaman zaman emreden,
tartışan, korkutan veya vuran bir kişi olarak dikkati çeker. Bencil ve kavgacı
olabilir. Fırtınalı ve duygusal bir yaştır. Sürekli bir şekilde dikkate
alınma arzusunu yaşar. Eleştiriler karşısında çok duyarlıdır. Duyguları
kolayca örselenir. Kolayca ağlar.
Tüm araç gereçleri iyi
kullanır. Bazı sorumluluklar yüklenir, söylenenleri dikkatle dinler, dikkat
süresi uzar. Kendisiyle gerçek nitelikte eğitim uygulamaları yapılacak çağa
gelmiştir. Bağımsızlığın ortaya çıkması zaman zaman çocuk için bir kaygı
nedeni oluşturur. O da, bu kaygıyla başaçıkabilmek için her şeyi kontrolü
altında tutmaya çalışır. En iyi olmak, birinci olmak, her şeye sahip olmak,
sevilmek ve övülmek ister. Suçlanmak ve eleştirilmek istemez. Kendisine
verilen cezalara tepki gösterir. Bu yaşlardaki çocukların başarısızlıkları
üzerinde durulmamalı, başarıları ise belirtilmelidir. Başarıları
belirtilirken neden başarılı olduğu da açıklanmalıdır.
6 yaş çocuğunun kendine
bakım ve günlük temizlik alışkanlığı ile göz-el koordinasyonunu kazanmış
olması önemlidir. Kendi başına kolay giyilebilen pantalonunu giyip
çıkarabilen, tuvalete gidip temizliğini yapabilen, kendi başına yemek
yiyebilen çocuk, okuluna daha iyi uyum sağlayabilir, kendine yetebilir ve
daha özgüvenli olur. Burada ailenin yaklaşımı ve çocuğa verilmiş olan
fırsatlar önemlidir. Çocuğun edindiği becerileri yaygın olarak her ortamda
kullanabilmesi için ailenin okulla paralel yaklaşımı benimsemesi önem
taşımaktadır.
Biz artık biliyoruz ki,
çocuk, bizim çocuğumuz, bizim öğrencimiz, bizim eşyamız olmadığı zaman, bize
kör bir uyumla bağlanmadığı zaman başarılı olur. Onu özgürleştirmeye
çalıştığımız zaman, ona farklı düşünme olanağı, kendi değer normlarını seçme,
ona kendini yaratma olanağı verdiğimiz zaman yetişkinliğe hazırlanmış olur.
Ana-babasından gelen itici
tutumlar, çocuğun kendisini değersiz bulmasıyla sonuçlanır. İstenen
davranışları gösterdiğinde desteklenen çocuk, onaylanan davranışlarının
hangileri olduğunu öğrenir. Bu ortam özgüvenli çocuk yetiştirmenin temelidir.
Günümüz şartları dikkate alındığında, kendi kendini yönetebilen, atılgan,
güvenli, kendi başına karar verip sorumluluğunu üstlenebilen çocuk ve yarının
gençlerini topluma kazandırmak çok önemlidir.
|
Yorumlar
Yorum Gönder